ENGIE en Jedlix slaan de handen in elkaar voor het Slim Laden van elektrische wagens

ENGIE en Jedlix, een service provider voor slimme laadoplossingen, starten een gezamenlijk project om meer inzicht te krijgen rond de ideale voorwaarden en omstandigheden om elektrische voertuigen op te laden. Dit ‘Slim Laden’-principe zal met de opmars van de elektrische mobiliteit steeds belangrijker worden. Het samenwerkingsinitiatief, een primeur in België, is gebaseerd op een speciaal ontworpen app, die ervoor zorgt dat elektrische wagens op de beste momenten opgeladen kunnen worden.

Elektrische mobiliteit is al jarenlang een centraal thema in de strategie van ENGIE. Wegtransport is verantwoordelijk voor 20% van de CO2-emissies in Europa en vormt dan ook een speerpunt van het ontwikkelingsbeleid van de onderneming. ENGIE wil het gebruik van elektrische wagens zoveel mogelijk aanmoedigen, door de ontwikkeling van laadoplossingen van EVBox, de lancering van het B2C-leveringscontract DRIVE voor eigenaars van een elektrisch voertuig, de steun aan onderzoek en de duurzame partnerschappen in dit domein.

Een van die duurzame partnerschappen is met Jedlix, een internationale clean-tech start-up voor slimme laadoplossingen. Slim Laden houdt in dat een elektrische wagen op het ‘beste moment’ wordt opgeladen, namelijk wanneer er voldoende en bij voorkeur hernieuwbare energie beschikbaar is op het elektriciteitsnet, en dat een laadbeurt ook uitgesteld wordt wanneer de energievraag hoger is dan het aanbod, zodat het elektriciteitsnet in balans blijft. Slim Laden houdt bovendien rekening met de wensen van de gebruiker zoals vertrektijden of afstanden die afgelegd moeten worden. ENGIE en Jedlix slaan nu de handen in elkaar om dit Slim Laden-principe verder uit te werken voor de Belgische markt en de ideale voorwaarden en omstandigheden te bepalen om elektrische wagens op te laden.

Het project heeft een looptijd van minimaal twee jaar en is een primeur in België. In eerste instantie wordt de Slim Laden-app aangeboden aan eigenaars van een Tesla wagen. In een latere fase zullen ook eigenaars van andere automerken kunnen deelnemen. Het project mikt op 1.000 deelnemers. Zij krijgen voor hun deelname een vergoeding per kilowattuur die ze, op aangeven van de app, verbruiken voor het opladen van hun elektrische wagen. Geïnteresseerde Tesla-eigenaars kunnen zich nu reeds inschrijven voor dit project en op de hoogte blijven via partners.jedlix.com/ENGIE-Slim-Laden. De Jedlix-app is vanaf juni gratis te downloaden in de App Store of Google Play Store.

Philippe Van Troeye, CEO ENGIE Benelux:“ENGIE wil de leider van de koolstofvrije transitie zijn. Om deze ambitie waar te maken biedt het bedrijf aan zijn klanten de meest innovatieve oplossingen aan en sluit het duurzame partnerschappen af, zoals met Jedlix. Met dit gezamenlijk project willen we meer inzicht krijgen over Slim Laden en zetten we alweer een stapje verder op weg naar duurzame mobiliteit.”

Serge Subiron, CEO Jedlix: “Doordat er in 2025 meer dan 10 miljoen elektrische wagens op de Europese wegen zullen rijden, wordt Slim Laden de standaard laadmethode om zo de ‘total cost of ownership’ van de wagen te verlagen, het gebruikersgemak te verhogen en te faciliteren bij de integratie van elektrische wagens in het elektriciteitsnet. We zijn trots dit partnerproject met ENGIE aan te gaan en samen de beste Slim Laden ervaring te brengen aan de Belgische EV rijder.”

Over Jedlix

Jedlix is een internationale clean-tech start-up die oplossingen ontwikkelt om het laden van elektrische voertuigen te optimaliseren, en zo de integratie van elektrische auto’s op het elektriciteitsnet naadloos te integreren. Het Slim Laden platform is gebaseerd op 100% softwarematige ‘direct over-the-air’ technology. Jedlix werkt samen met onder andere BMW, Tesla Motors, Groupe Renault en meerdere energie partners met als doel de service internationaal te laten groeien.

Perscontacten

ENGIE