Jedlix start samenwerking met groenste energiecollectief

Rotterdam, 8 november 2018 – Elektrisch rijden is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid en zal dit naar verwachting nog blijven doen. Het is dus belangrijk om bewust om te gaan met het laden van deze auto’s. Uit eigen onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten dat het opladen van je auto nog duurzamer en goedkoper kan. De voorlopers in de energiemarkt Jedlix en om | nieuwe energie slaan hun handen in een om elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken, door op groene momenten te laden tegen een voordelige energieprijs. Kortom, “Slim laden”.

Duurzaam laden

De transitie naar duurzame energie gaat stap voor stap en hierin speelt het individu een steeds belangrijkere rol. Jedlix en om | nieuwe energie laten burgers op een eenvoudige manier bijdragen aan een groenere toekomst. Door lokaal opgewekte duurzame elektriciteit te gebruiken voor het opladen van een auto is de eerste stap gezet.

“Wij zijn al jaren de groenste leverancier van Nederland, omdat wij de enige leverancier zijn die onze energie uitsluitend laten produceren door tientallen lokale burgerinitiatieven bij coöperaties. Zij investeren in zonne- en windenergie in hun eigen buurt. Duurzamer opladen kan niet!”

André Dippell, directeur om | nieuwe energie

Balanceren en beloning

De beschikbare hoeveelheid duurzame energie op het netwerk verandert gedurende de hele dag. Op het moment dat er niet genoeg wind- of zonne-energie beschikbaar is, moeten fossiele centrales extra bijstoken om de balans op het netwerk te behouden.

“Door middel van slim laden willen we fossiele centrales nog sneller overbodig maken. Dankzij de ‘over-the-air’ laadoplossing zorgt Jedlix er voor dat elektrische auto’s automatisch worden geladen op de beste momenten zonder dat een gebruiker er omkijken naar heeft. Zo helpen we de integratie van duurzame energie en ontvangt de gebruiker ook nog een financiële beloning.”

Ruben Benders, CEO Jedlix

Over-the-air laadoplossing

Om de juiste data te verkrijgen voor een slimme laadsessie, communiceert de Jedlix app direct met de auto. Daarnaast vormen de algoritmes het intelligente brein van de app, die op basis van de data en gewenste vertrektijd een optimaal laadplan samenstelt op momenten dat de energieprijs het voordeligst is. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de hoeveelheid duurzame energie op het net. Deze manier van laden wordt door Jedlix ook wel ‘over-the-air’ laadoplossing genoemd.

De samenwerking

De samenwerking maakt het mogelijk dat klanten van om | nieuwe energie kunnen besparen op hun energienota door slim te laden via de Jedlix app. Op deze manier wordt er niet alleen een bijdrage geleverd om het elektriciteitsnet in balans te houden, maar ontvangt de gebruiker ook een financiële beloning die vanaf 5,00 euro kan worden verrekend met de energienota.