Next Kraftwerke en Jedlix lanceren initiatief waarbij batterijen van elektrische auto’s worden gebruikt voor net stabiliteit

Virtual Power Plant (VPP) operator Next Kraftwerke en elektrisch voertuig (EV) aggregator Jedlix zijn een pilotproject gestart om gedurende een periode van twee jaar regelvermogen (aFRR) te leveren door slim gebruik te maken van de flexibiliteit in het laadproces van elektrische auto's. Next Kraftwerke en Jedlix zijn hiervoor geselecteerd door netbeheerder TenneT dat middels deze pilot onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om aFRR te leveren door gebruik te maken van nieuwe decentrale technologieën.

Elektrische autobezitters, welke tijdens de pilot gebruik maken van de gratis Jedlix app, worden beloond voor het beschikbaar stellen van de flexibiliteit van de batterij wanneer deze thuis wordt opgeladen. Door de auto in de app te koppelen, kan Jedlix de laadvoorkeuren van gebruikers ontvangen en een live verbinding met de auto tot stand brengen, waardoor er slim geladen kan worden. Jedlix combineert gebruikersvoorkeuren, autogegevens en informatie over laadstations voor een continue voorspelling van de beschikbare capaciteit. Deze capaciteit wordt vervolgens door Next Kraftwerke aangeboden aan TenneT om het net te kunnen stabiliseren. Waar voorheen alleen elektrische autobezitters konden deelnemen met een energiecontract van een van de door Jedlix ondersteunde energiepartners, maakt deze pilot het nu mogelijk dat elke bezitter van een EV met de juiste eigenschappen kan participeren.

Via een real time verbinding tussen TenneT, Next Kraftwerke en Jedlix, is het mogelijk om de aangesloten EV-vloot op verzoek van TenneT binnen enkele seconden aan te sturen vanuit het centrale besturingssysteem van Next Kraftwerke. De technologie die hiervoor gebruikt wordt is de door Next Kraftwerke ontwikkelde ‘Next Box’. De Next Box is een remote control unit welke decentrale elektriciteitsproducenten en -consumenten verbindt met een centraal besturingssysteem. Naast kasverlichting, biogasinstallaties, wind- en zonnen-centrales, wordt nu ook een EV-vloot toegevoegd aan dit platform. Mocht een auto dus onverwachts niet beschikbaar zijn, dan zet Next Kraftwerke een van de andere aangesloten assets in.

"Deze pilot zal belangrijke innovatie brengen in de manier waarop elektrische systemen, die in woningen zijn aangesloten, kunnen bijdragen aan TenneT’s meest veeleisende balanceringsmarkt. We zijn blij met de start van deze transitie en dat we op deze manier nieuwe bronnen van inkomsten kunnen genereren voor huishoudens. Dit doen wij samen met Jedlix, die zich onderscheiden als het gaat om slim opladen van elektrische voertuigen."

Paul Kreutzkamp, CEO Next Kraftwerke België

"We zijn zeer enthousiast over deze samenwerking met Next Kraftwerke, die de potentie hebben om de grootste Virtual Power Plant voor EV's tot stand te brengen in Europa en daarbuiten. Deze samenwerking, samen met onze technische integratie met een groeiend aantal automerken en de slimme laadoplossing via deze ‘connected car’, zorgt voor een maximale waarde voor de gebruiker en biedt elke EV-rijder de mogelijkheid om deel te nemen. Verder leidt onze samenwerking tot een betrouwbare en waardevolle bijdrage aan de stabilisatie van het net door slim gebruik te maken van het elektrische vervoer."

Ruben Benders, CEO Jedlix
285343 dsc01299 edit 4999c2 large 1531735001

Jedlix

Jedlix is een onafhankelijke aggregator met een slimme laadoplossing voor elektrische voertuigen. Als marktleider zijn zij sinds 2016 actief in Nederland en zal binnenkort beschikbaar zijn in andere Europese landen. Het bedrijf beheert het slim laden van elektrische auto's op basis van de balans tussen productie en verbruik van duurzame energie. Jedlix laadt elektrische voertuigen op met duurzame energie wanneer de prijzen het laagst zijn. De financiële beloning die Jedlix hiervoor ontvangt, wordt gedeeld met de eindgebruiker. Door de optimale laadmomenten te selecteren, vergroot Jedlix het aandeel duurzame energie in de energiemix.

Next Kraftwerke

Als een digitale aanbieder, heeft Next Kraftwerke een van de grootste virtuele energiecentrales in Europa. De Next Box bevat ongeveer 5.500 gedecentraliseerde energie-producerende en energie-consumerende eenheden die via een digitaal platform met elkaar zijn verbonden. Al deze units kunnen worden beheerd door een intern controlesysteem. Met een gekoppelde energiecapaciteit, van in totaal meer dan 4.500 MWl, levert Next Kraftwerke een substantiële bijdrage aan het stabiliseren van schommelingen in het net.

Over Jedlix

About Jedlix

Jedlix is a Dutch clean-tech start-up which develops over-the-air smart charging solutions to optimise electric vehicle charging to get lower costs, more renewable energy and a lower carbon footprint. Jedlix teams-up with BMW, Tesla, Renault, IT-partner Microsoft and multiple energy partners. The service is live in The Netherlands and it will soon be available in France. Further expansion across Europe and inclusion of additional car brands are foreseen in the coming 12 months. www.jedlix.com

More info? Please contact our contact person via: coen.vandesandt@jedlix.com / +31(0)651139143